Najczęściej chłodziwo jest wybierane według koloru. Nie należy jednak zapominać, że jakość cieczy nie zależy od koloru. Jeśli jeden producent wytwarza żółtą lub czerwoną ciecz, nie oznacza to, że ciecz tego samego koloru od innego producenta będzie miała podobne właściwości. Wybierając chłodziwo, należy wziąć pod uwagę międzynarodowe standardy wskazane na etykiecie.
Klasyfikacja płynów chłodzących
Z reguły na półkach w wyspecjalizowanych sklepach najczęstszym chłodziwem jest zielony (np. https://www.artbor.pl/product-category/plyny-motoryzacyjne/). Jest wytwarzany na bazie gliceryny i nie podlega klasyfikacji. Płyn G11 (żółty) produkowany jest na bazie glikolu etylenowego i jest przeznaczony do starszych samochodów z dużą ilością układu chłodzenia, w którym przeważają części aluminiowe. G11 nie nadaje się do nowoczesnych samochodów z cienkimi kanałami układu chłodzenia, ponieważ pogorszyło się chłodzenie silnika. Żywotność tego płynu wynosi 2-3 lata. Eksperci zwracają uwagę na inny punkt dotyczący opieki nad układem chłodzenia. Czasami kierowcy mają pokusę wypróbowania różnych dodatków, które oczyszczają system lub zapobiegają niewielkiemu wyciekaniu płynu. Z reguły dodatki te uszkadzają pompę wodną i cały układ chłodzenia – przyspieszają korozję i negatywnie wpływają na wydajność chłodnicy. Ważne jest, aby pamiętać, że podczas stosowania chłodziwa należy przestrzegać zaleceń producenta (przede wszystkim regularnie go zmieniać) – w przeciwnym razie z czasem ciecz straci swoje właściwości, a cały układ chłodzenia ulegnie awarii. Jego naprawa spowoduje dodatkowe koszty.
Zobacz także: https://www.bomatech.pl/plyn-chlodniczy-dlaczego-jest-tak-istotny-dla-prawidlowego-dzialania-samochodu/
Płyny Antifreeze – na zimę
Warto wspomnieć o Antifreeze. To międzynarodowa nazwa płynów, które nie zamrażają w niskich temperaturach. Samochodowy czynnik chłodniczy chroni ściany silnika spalinowego (ICE) przed czynnym wpływem środowiska zewnętrznego. Środek przeciw zamarzaniu to specjalne rozwiązanie, które krąży w silniku w celu utrzymania temperatury w układzie chłodzenia. W procesie ruchu samochodu zachodzi ciągła interakcja części silnika i wytwarzana jest duża ilość ciepła. Przegrzanie jest niebezpiecznym stanem dla silników spalinowych, może doprowadzić do jego awarii. Aby zapobiec takim uszkodzeniom, projektanci stworzyli system chłodzenia z wymuszonym obiegiem, którego głównym zadaniem jest czynnik chłodniczy. Tego typu płyn skutecznie zabezpiecza nasz silnik nawet w najniższych temperaturach. Należy jedynie pamiętać, że aby uniknąć powyższych problemów, należy stale monitorować stan czynnika chłodniczego i zmieniać go na czas. W przypadku tego typu płynów należy to uczynić przynajmniej raz w roku.
Partnerem artykułu jest Art-Bor Plus Sp. z o.o. – autoryzowany przedstawiciel zakładów Boryszew