Efektywność i wydajność to jedne z cech najbardziej pożądanych wśród pracowników. Zalety te przekładają się na produktywność całego zespołu, a finalnie na zyski wypracowane przez firmę. Okazuje się, że wpływ na takie, a nie inne cechy może mieć wyposażenie biura, a konkretnie, znajdujące się w nim meble.
Czym są meble ergonomiczne
Słowo ergonomia pochodzi z języka greckiego i jest kombinacją słów ergos (czyn, praca) i nomos (wiedza, prawo). Ergonomię można zatem rozumieć jako wiedzę o ludzkiej pracy. W praktyce przekłada się to na takie zapewnienie warunków pracy, by generowały one jak najmniejsze ryzyko wystąpienia wypadków i uszczerbków zarówno fizycznych, jak i psychicznych.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1989 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe jasno określa, jakie wymogi powinny spełniać dedykowane tej pracy urządzenia i meble, żeby można je było nazwać ergonomicznymi. Dokument uwzględnia charakterystykę m.in. krzesła i biurka ergonomicznego.
Organizacja biura pod kątem optymalizacji przestrzeni
Dobór odpowiednich mebli ergonomicznych do biura to część sukcesu. Poza standardowym wyposażeniem jak biurka i fotele, w większości przypadków, niezbędne okazują się regały i szafy na dokumenty czy artykuły papiernicze. Przed wyborem odpowiednich modeli kluczowe będzie określenie, do jakiego celu owe meble mają nam służyć. Rynek meblarski prezentuje szeroką gamę mebli biurowych, które coraz częściej określić można jako funkcjonalne, tj. takie, które spełniają wymagania klienta w zależności od jego potrzeb.
W praktyce sprawdzają się meble o regulowanych elementach, które można dopasować do aktualnych preferencji pracowników i wyposażenia biura.
Poza kwestiami praktycznymi warto zwrócić również uwagę na aspekty wizualne, dzięki którym wybrane meble będą tworzyły z innymi elementami biura integralną całość. Tu w grę wchodzą przede wszystkim wykorzystane do produkcji mebli materiały i kolorystyka.
Żeby wybrać odpowiednie meble biurowe, warto zatem rozważyć takie kwestie jak:
- ergonomiczność produktów
- zastosowane materiały
- funkcjonalność
- odporność na uszkodzenia mechaniczne i zużycie
Uwzględnienie powyższych parametrów pozwoli nam wybrać takie meble do biura, które w pełni spełnią nasze oczekiwania i potrzeby przy jednoczesnym zagwarantowaniu komfortu i produktywności pracy. Zadbanie o wygodne meble i estetykę w biurze przekłada się na efektywność pracowników i ich motywację względem wykonywania powierzonych im obowiązków.