praca zdalna

Style komunikacji a praca zdalna. O czym warto wiedzieć?

redakcja serwisu | 1 lipca 2022 | Komentarze: 0

Nagłe wprowadzenie pracy zdalnej diametralnie zmieniło sposób komunikacji wśród pracowników w firmach. Może to spowodować konieczność dogłębnego zbadania sposobu, w jaki porozumiewają się członkowie zespołów. Czy style komunikacji ulegają zmianie w trakcie pracy zdalnej? Jakie style możemy wyróżnić? Więcej na temat w tekście poniżej.

Ewolucja w komunikacji

W większości firm przed pandemią prym wiodła komunikacja bezpośrednia, zarówno w wydaniu formalnym, jak i mniej formalnym, np. w firmowej kuchni podczas parzenia kawy. Wprowadzenie pracy zdalnej pozbawiło pracowników naturalnych kontaktów, które inicjowały się bez wysiłku czy planu. Nie zmienił się jednak styl komunikacji charakterystyczny dla poszczególnych osób. Co więcej, praca zdalna mogła uwydatnić niektóre cechy właściwe dla danego stylu komunikacji, szczególnie w przypadku osób rzadziej odzywających się samodzielnie.

Czym są style komunikacji?

Inaczej mówiąc, są to charakterystyczne zachowania, obejmujące sposób wyrażania się oraz oczekiwania, jakie mamy wobec innych. Zgodnie z metodą Extended DISC, która nawiązuje do prac Carla Gustava Junga, wyróżniamy 4 podstawowe style zachowań. Typy te są ściśle powiązane ze sposobami komunikacji, ale także wskazują na możliwe motywacje i czynniki stresogenne. Co wyróżnia poszczególne style?

  1. Styl Dominujący (D). Osoba, którą charakteryzuje ten styl, jest wymagająca i wykazuje się inicjatywą. Może to być pracownik, który w trakcie spotkań on-line będzie niecierpliwy, będzie zdarzało się mu przerywać innym czy wrzucać często swoje pomysły. Wykaże się również przywództwem i chęcią rywalizacji, co zresztą powinno być już widoczne znacznie wcześniej.

  2. Styl Towarzyski (I). W tym wypadku mówimy o osobie, która może odczuwać dyskomfort w związku z ograniczoną naturalną komunikacją, ponieważ jest zorientowana na ludzi. Jednocześnie jest to osoba mniej skupiona na szczegółach konkretnych zadań, ale inspirująca i zarażająca optymizmem.

  3. Style Wspierający (S). W komunikacji zdalnej może to być osoba, która rzadko będzie inicjować rozmowy, przez co może wydawać się nieobecna. Jest tak, gdyż cechują ją ostrożność, cierpliwość i skromność, a także umiejętność słuchania. Nie będzie to jednak oznaczało, że praca zdalna będzie dla tej osoby utrapieniem.

  4. Styl Dokładny (C). W przypadku tej osoby możemy być niemal pewni, że praca zdalna pomoże im osiągać jeszcze lepsze wyniki. Osoby dokładne przestrzegają formalnym zasadom, są ostrożne i mają umiejętności analityczne. Mogą unikać komunikacji 1:1, raczej będą pisać (maile, komunikatory) niż dzwonić, ale brak rozpraszającej atmosfery (np. w open space) może pomóc im w skupieniu nad swoimi zadaniami.

Jak poznać styl komunikacji w trakcie pracy zdalnej?

Doskonałą metodą, aby zrozumieć style komunikacji w firmie, jest przeprowadzenie wspomnianego badania Extended DISC. Badanie to przeprowadza się on-line i polega na wypełnieniu kwestionariusza. Jego efektem jest szczegółowy raport, który m.in. wskazuje procentowy udział każdego ze stylów – każdy pracownik posiada zbiór cech, które mogą wskazywać na 3-4 style. Kluczowa w tym wypadku jest analiza wyniku, która pokazuje możliwe motywatory i czynniki stresogenne, a także metody wspierania i rozwijania danego pracownika.

Portal superinformator.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy publikowanych przez czytelników. Komentarze niezgodne z polskim prawem będą usuwane. Na naszym portalu każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania. Zapraszamy do wzięcia udziału w dyskusji.

Napisz komentarz

Komentarze (1)